Houzz Logo Print
tiina_gasolina

Olika färger i öppen planlösning - hur ska jag dela upp dem?

Tiina Virtanen
vor 5 Jahren
Jag ska flytta, och vill INTE ha vita väggar - men hur ska jag dela upp färgerna i den här lägenheten? Stora rummet ska ha en färg, och hallen en annan, men var ska avskiljningen gå?

Kommentare (10)

  • PRO
    Terra + Tint Interiors
    vor 5 Jahren

    Hej Tiina, I hope it's ok to write in English. I love the floor plan - there are just so many possibilities. Instead of painting all walls in the tradtional way of painting the whole room/ all walls, I would create sections within the rooms to anchor certain areas, ie dining/ sofa area/ hall.


    So I would think about where my furniture will go, to start with, and then think on how to use paint/ wall paper to create those sections.


    I have attached an idea book with basic ideas, but again, if you'd like more help, just send me a message.


    Have a great day!


    https://www.houzz.se/ideabooks/116155523/thumbs/paint-och-wallpaper

  • Sara Norrman
    vor 5 Jahren

    I love the ideas in that idea book! So much easier to show in pictures than in words sometimes;)

  • PRO
    Terra + Tint Interiors
    vor 5 Jahren

    Isn't it :)

  • Tiina Virtanen
    Ursprünglicher Verfasser
    vor 5 Jahren
    Tack Johanna, men vad händer med övriga väggar då? ;-) Jag vill ju inte ha vita ”gap” nånstans och söker sålunda förslag på hur övergången kan göras från en färg till en annan, just där hall övergår i vardagsrum/kök.
  • PRO
    Home Stories
    vor 5 Jahren

    Jag förstår vad du menar, det är det knepiga när det inte finns tydliga avgränsningar från rum till rum. Väggarna från vardagsrum/kök som fortsätter ut mot badrummet skulle jag hålla i samma färg. Då blir alltså endast ena väggen i entrén vit, den direkt till vänster när man kommer in och väggen till höger från ytterdörren blir en fondvägg. Inte jätteförtjust i fondväggar generellt men i en hall kan det funka om det ändå är mycket garderober på motsatt sida. Alternativet är att måla båda väggar i entrén i samma färg. Så länge de båda färgerna som möts har en fin matchning ska det fungera bra.

  • PRO
    UMArkitektur
    vor 5 Jahren

    Finns möjlighet att göra något med frisidan på kylen? Kan man tänka sig att antingen snickra eller måla så att det blir som en "portal" i övergången mellan rummen? Kan ev bli en belyst över öppningen. Då kan man även ha helt olika belysning i de olika rummen.

    Eller kan man behandla frisidan som vägg och måla i väggfärg och låta köket bli en nisch i rummet? Då målas en skarp kant. Olika glans på färgen också!

    Tycker att passagen utanför badrumet skall ha annan färg än entréhallen så att de upplevs som olika rum. Ytterväggen får sin egen färg.

  • Tiina Virtanen
    Ursprünglicher Verfasser
    vor 5 Jahren
    Hej UM Arkitektur - gillar tanken på att göra en avdelning vid kylen, då dess täcksida kommer att vara i samma färg som köket så skulle det kanske vara där som man drar gränsen (eller så får jag måla över täcksidan själv med ”hallfärgen” - men det känns inte så lockande att kladda över helt nya saker ;-))
    Jag funderade ett tag på att ha passagen i en annan färg, men då blir det ännu fler skarvar vid hörn, och när jag dessutom slänger in att jag vill ha samma färg i taket som på väggen i hallen så blir det för många avdelningar.
  • PRO
    Indoor design by M
    vor 5 Jahren
    Hej jag förstår ditt problem det är viktigt med färgen för den kan ju förändra ett helt rum, jag skulle veta vilka färger du tänker, du skriver att du vill måla taket med är det i hallen eller hela stora rummet?
    Har man en färg som ligger nära besläktad med varandra behöver övergången inte bli så dramatisk och vill man ha en markerad övergång kan man sätta en bredare list där precis innan man kommer in i kök/vardagsrum den kan förslagsvis vara i samma kulör som köket eller något som passar övrig inredning.

    En annan lösning (beroende vilka kulörer du valt) är att måla ”hall 1” i en kulör och ”hall 2” och kök/storarum i en och samma. Då är det bara den lilla snutten vid sovrummet man ser från entrén och hall 1 väggen från andra hållet.
  • Tiina Virtanen
    Ursprünglicher Verfasser
    vor 5 Jahren
    Köket/v-rummet blir salviagrönt och hallen grå.
Deutschland
Mein Benutzererlebnis mit Cookies anpassen

Houzz nutzt Cookies und ähnliche Technologien, um Ihre Benutzererfahrung zu personalisieren, Ihnen relevante Inhalte bereitzustellen und die Produkte und Dienstleistungen zu verbessern. Indem Sie auf „Annehmen“ klicken, stimmen Sie dem zu. Erfahren Sie hierzu mehr in der Houzz Cookie-Richtlinie. Sie können nicht notwendige Cookies über „Alle ablehnen“ oder „Einstellungen verwalten“ ablehnen.