Houzz Logo Print
rosenkia

Arkitekt/design hjælp til udbygning badeværelse.

kia rose
vor 7 Jahren

Vi har netop købt en lejlighed, hvor vi skal fjerne en væg mellem køkken og værelse for at få åbent spisekøkken. I den sammenhæng overvejer vi, når nu vi er igang at lave badeværelset større. Det er 1 m x 4 m og super upraktisk da man går igennem "brusekabinen" forbi en lille vask til toilettet. Vi ønsker os et stort bad, da vi har to små børn og gerne vil have pusleplads og vaskemaskine og plads til at være derinde når drengene skal i bad og alt sådan noget.

Vi har tænkt på to mulige løsninger:

1. Tage en kvm fra køkkenet og lave en brusekabine så man ikke skal træde igennem våde fliser efter bad. Men vil ikke give os et stort dejligt bad med plads til vaskemaskine/puslebord

2. tage ca 0,5 x 3 m ind i soveværelset og få brusekabine og vaskemaskine med pusleplads på den side. Lave et væghængt toilet et stort vaskeskab med opbevaring. Det vil give et dejligt stort bad, men vil det se mærkeligt ud af klippe den del ud af soveværelset?

Er der nogen der har en bedre ide? eller kan komme med nogle gode råd?

Her er et billede af badet, den originale plantegning, de to ideer (ide 2 og 1)

Alle ideer /råd modtages med kyshånd :)




Kommentare (6)

  • Cath C
    vor 7 Jahren
    Gode ideer! :)
    I kunne også overveje at lave nyt badeværelse i det gamle køkken, og så lave endnu større køkkenalrum, der bestod af både det lille værelse, det gamle bad og det store værelse i forlængelse af dem. Det ville så betyde, at I have stue sammen med køkken og spiseplads..
    Hvis det er en lejlighed, er jeg dog i tvivl om, om det kan lade sig gøre at flytte så meget rundt på faldstammen..
    Pøj pøj med det hele! :)
    kia rose hat Cath C gedankt
  • ptrisja
    vor 7 Jahren
    Zuletzt geändert: vor 7 Jahren

    Spændende :).

    Løsning 1) Nu ved jeg ikke hvad i har af budget, men denne løsning er nok den
    'billigste' af de to. I kunne evt. overveje at tage yderligere en
    kvadratmeter til en vaskesøjle, hvilket måske ville kræve at køkkenet blev forlænget lidt mod vinduet for at kompensere for den manglende plads... En anden løsning ville være at flytte vaskemaskinen ud i køkkenet i stedet. I dag fås de som kombinerede vaske-tørre-maskiner, og kan snildt gemmes væk i et under eller høj-skab. Puslebordet ville jeg ærlig talt
    ikke bruge for mange kræfter på at integrere, da det (forhåbentligt) er
    noget midlertidigt. Et væghængt er smart da det ikke fylder så meget,
    men det kræver selvfølgelig nogle huller i fliserne.

    Løsning 2) Giver med fordel et lidt større og mere børnevenligt badeværelse. Mht. indhakket synes jeg ikke det gør så meget - det er perfekt til det der rod der alligevel altid ender bag døren (som støvsugeren). Hvis det generer for meget kunne man også bygge en væg/reol/skab der, så det giver illusionen om en skrå væg i stedet for et indhak. - Og så ville det være mere naturligt hvis døren åbnede i den anden side.

    Løsning 3?) En måske mere besværlig løsning rent håndværksmæssigt (alt efter placeringen af diverse rør), men med et mere 'fuldendt' resultat, ville være at dele det lille værelse ligeligt mellem køkken og bad. Det ville betyde at i måske skal ofre det store spisebord med et lidt mindre - måske firkantet op mod væggen, eller tænke lidt om i køkkenplanlægningen.

    Uanset hvad vil jeg anbefale jer at 'flytte ind' først, og se hvordan det er. Jeg har selv et lignende badeværelse, og jeg har ingen kvaler med det overhoved. 4 strøg med en gulvsvaber (fordelen ved et lille badeværelse) så er gulvet stort set tørt.

    kia rose hat ptrisja gedankt
  • PRO
    Roundsdesign
    vor 7 Jahren

    Ja det er altid kunsten at begrænse sig så renoveringen ikke griber om sig ;) Kan sagtens se at brus er i den forkerte ende i forhold til indgangen til bad. Men selv få cm kan gøre underværker på et lille bad. Samt skabe opbevarings plads.

    Nu har jeg jo ikke helt målene fra væg til vindue. Jeg vil etablere en ny væg ved det lille værelses vindue, som "kanter" sig over til væggen ved entreen. Så er det lille værelse inddraget til køkken og bad.

    Bad: Bruseniches væg går 30 cm længere ud fra den nye skillevægs lige linie ind i bad. Det giver plads til vaskemaskine, samt et bord over og i fuld længde mod vindue. Pusleplads over vaskemaskine. Når børnene er fri for ble skift kunne der etableres overskabe/hylder fra bordplade til loft dybde 30 cm. Smal rektangulær vask monteres i bord, samt skabe under bord, skåret ned til en passende dybde. Endevæg ved vinduet bliver med indbygnings cisterne, det letter vvs arbejdet at bibeholde placeringen. Geberit har en model der er 83 cm i højden. På den måde kan bordpladen være i samme højde hele vejen rundt. Toilet skålen trækkes så langt mod højre (20 cm). Hele venstre side bliver inddækket med hylder. Faldstammen er gemt væg og der opstår opbevarings plads. Radiatoren er så lidt i vejen, men går ud fra at der skal etableres gulvvarme :)

    Køkken: Ved bruseniches bagvæg starter bordpladen og ender i en vinkel ved vinduerne. Væggen ved vaskemaskine kunne være overskabe/hylder. De to vaske er bag ved hinanden, det letter vvs arbejdet. Køl og frys burde kunne placeres ved siden af dør. På den anden side et vitrine skab til opbevaring. På siden ved vinduerne placeres komfur. Der bliver en lille udfordring med hensyn til stænk plade. Ellers kan vask og komfur bytte plads ;)

    God arbejdslyst :)

  • kia rose
    Ursprünglicher Verfasser
    vor 7 Jahren

    det er nogle virkelig spændende ideer - og sjovt at se hvor mange forskellige muligheder, der kan komme frem, når man er flere hoveder om det.

    Cath C - din ide er super interessant og slet ikke noget jeg selv havde overvejet, problemet er dog at vi helst ikke vil have soveværelse mod gaden, det det er en lidt trafikeret vej og vi derudover gerne ville have en nem adgang til gården med drengene gennem bagtrappen og der muligvis kommer altan i køkkenet, hvorfor det ville være synd at rykke bad derind.

    Ptrisha - jeg forstår godt dine råd med at flytte ind først, vi har bare virkelig ikke lyst til at bo i byggerod med to små drenge, så det må blive inden vi flytter ind, da vi har to måneders overlap så vi kan blive boende i vores nuværende lejlighed mens byggeriet står på (den er kun 200 meter væk). Og det er rigtig nok, at badeværelset sagtens kan fungere til det den skal. Vi fik bare lejligheden noget billigere end vi havde regnet med og har derfor midlerne til at sætte i stand, men det skal selvfølgelig give mening. Den perfekte løsning VILLE helt klart være at dele det lille værelse op mellem bad og køkken, der er bare vinduet i vejen og jeg tror bare ikke det ville se godt ud med en væg imellem de to vinduespartier.

    Rounddesign - super fed ide med indhak væggen, jeg er dog bange for at der kun er ca 10 cm at komme efter i det lille værelse. Du kan se billedet nedenfor. Så er ikke sikker på at det vil kunne give helt den plads, man kunne ønske sig at flytte den væg. Det ville ellers være et super godt kompromis. Og kunne godt være, at vi ender med en variant af løsningen med den der trappeformede væg mellem køk og bad.


  • Mick Bergenhammer
    vor 7 Jahren

    Ja jeg kan godt se at det kniber med at finde 30 cm på det værelse. Spændt på at se hvilket resultat I kommer frem til.

Deutschland
Mein Benutzererlebnis mit Cookies anpassen

Houzz nutzt Cookies und ähnliche Technologien, um Ihre Benutzererfahrung zu personalisieren, Ihnen relevante Inhalte bereitzustellen und die Produkte und Dienstleistungen zu verbessern. Indem Sie auf „Annehmen“ klicken, stimmen Sie dem zu. Erfahren Sie hierzu mehr in der Houzz Cookie-Richtlinie. Sie können nicht notwendige Cookies über „Alle ablehnen“ oder „Einstellungen verwalten“ ablehnen.