Houzz Logo Print
malin_schweitz

Måla köksluckor

Malin Volle
vor 7 Jahren

Hejsan :)

Vi ska måla om vårt kök. Någon här som vet hur man gör det på bästa sätt. Luckorna är av massiv ek och vi har tänkt att måla om dem i vitt.

Tack :)

Kommentare (18)

  • Sara Norrman
    vor 7 Jahren

    Lite trist, men grundarbetet är superviktigt! Se till att de är ordentligt sandpapprade, hål och sprickor spacklade, bra grundfärg etc. Slarvar man syns det ordentligt...

    Malin Volle hat Sara Norrman gedankt
  • Malthe Winther Kühn
    vor 7 Jahren

    Förvara dem som de är!

    Malin Volle hat Malthe Winther Kühn gedankt
  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    vor 7 Jahren

    Som Sara skriver men jag skulle slipat av lacken och betsat luckorna vita och lackat. Då behåller du ekstrukturen.

    Malin Volle hat HH Inredning Finsnickeri gedankt
  • Malin Volle
    Ursprünglicher Verfasser
    vor 7 Jahren

    Tack för alla bra svar :) Det blir till att slipa och fixa ordentligt. Inte det roligaste men är nog väldigt viktigt har jag förstått :)

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    vor 7 Jahren

    Ett litet tipps, ta kontakt med ett företag som enbart håller på med sprutmålning. Fråga om dom har lackslipmaskin, det behöver inte bli dyrt att låta dom slipa luckorna och du gör målning m.m. Det spar dig mycket tid att låta slipa luckorna.

    Men detta förutsätter att du vänder dig till ett företag som har lackslipmaskin.

  • ellispellis76
    vor 7 Jahren
    Hej på er inredningsintresserade,

    Jag skulle vilja ber er om hjälp att 'se möjligheterna' här.. här gått in i den puderrosa väggen tror jag!
  • ellispellis76
    vor 7 Jahren
    men.. Oj! detta hamnade helt fel!! sorry!!
  • Malin Volle
    Ursprünglicher Verfasser
    vor 7 Jahren

    Tack HH Inredning Finsnickeri :) Vilken bra idé! Synd vi inte finns närmare varandra, då hade jag kontaktat er :) Tack än en gång.

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    vor 7 Jahren
    Zuletzt geändert: vor 7 Jahren

    Var finns du? Är i Blekinge i mitten av Augusti och arbetar. Du kan maila mig om intresse finns.

    Malin Volle hat HH Inredning Finsnickeri gedankt
  • Malin Volle
    Ursprünglicher Verfasser
    vor 7 Jahren

    Vi bor i Ängelholm i Skåne så det är nära men ändå en bit bort. Tack ändå för alla tips :)

  • PRO
    Annie Hillgren, AB Upmake
    vor 7 Jahren

    Jag skulle lossa fronten på luckorna och slipa lite innan jag målar med lackfärg.

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    vor 7 Jahren

    Man kan inte slipa lite på köksluckor och sedan måla, för då lossnar färgen (allt fett som varit i i luften sitter i lacken).

  • Sara Norrman
    vor 7 Jahren

    Hej Ellispellis, tror att det skulle bli jättefint med tapet i ditt badrum, du kan ju ta bara ett litet område och placera det bakom plexiglas för att skydda tapeten. Försök också få bort så mycket saker som möjligt från ingången till badrummet, så det blir bättre 'flow' och ser mer inbjudande ut.

  • Malin Volle
    Ursprünglicher Verfasser
    vor 7 Jahren

    HH Inredning Finsnickeri: Jag ska höra mig för om slipmaskin och om något företag kan enbart slipa luckorna. Vi har börjat fundera på att måla dem i en ljusgrå nyans men heltäckande. Kan vi göra detta med pensel eller tror du att vi kan låna/köpa en sprutlackeringsmaskin? Blir det inte bra lämnar vi in till någon firma men det hade varit ett kul projekt att klara det själv ;)

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    vor 7 Jahren

    Hej

    Om ni skall måla luckorna heltäckande behöver ni inte lämna in dom för slipning.

    Tycker ni det är ett roligt projekt så gör det skälva. Då är det några få steg som ni behöver tänka på:

    1. Tvätta luckorna med målarsoda, låt torka.

    2. Matta ner lacken med slippapper korn 320.

    3. Spackla ALLA skavanker, slipa spackel när det torkat.

    4. Grundmåla luckorna.

    5. Färdigmåla.

    6. Häng upp luckorna och var stolt över ert arbete.

    Ni kan måla luckorna med vanlig pensel men inget jag skulle gjort, det är stora plana ytor så ALLA missar syns.

    Ni kan köpa en sprutpistol (bifogar bild) den fungerar mycket bra för sådana arbeten.

    Tänk bara på,

    att när man använder sprutpistol blir det sprutdamm över allt, man behöver vara ute eller i något utrymme som man inte är rädd om.

    Skall ni sprutmåla fråga i färgaffären när ni köper färgen att den går att sprutmåla med. Färgen skall spädas när man kör den genom en sputa.

    För att vara lite tråkig så tror jag det blir billigare om ni tar ner luckorna tar bort gångjärn m.m. och lämnar till något företag som enbart sprutmålar. Men då kan man ju inte vara stollt över sitt projekt.

    Har du några ytterligare frågor så är du välkommen.

    Malin Volle hat HH Inredning Finsnickeri gedankt
  • Malin Volle
    Ursprünglicher Verfasser
    vor 7 Jahren

    HH Inredning Finsnickeri: Ett väldigt stort stort tack för att du tagit dig tid att skriva. Hade så gärna viljat ge uppdraget till er :D Synd vi bor en bit ifrån varandra :/

    Jag ska ta mig en funderare. Det är nog som du säjer att det kanske är bättre att lämna in. Jag återkommer med bild :) när det är klart. Jag vill så gärna göra det själv ;)

  • Malin Volle
    Ursprünglicher Verfasser
    vor 7 Jahren

    HH Inredning Finsnickeri: Vilken toppenidé! Vad glad jag blir! Det ska jag absolut göra. Ja jag vill gärna göra det själv.....bra för självförtroendet ;)

    Tack återigen för hjälpen. Detta ska bli ett väldigt roligt projekt :)

Deutschland
Mein Benutzererlebnis mit Cookies anpassen

Houzz nutzt Cookies und ähnliche Technologien, um Ihre Benutzererfahrung zu personalisieren, Ihnen relevante Inhalte bereitzustellen und die Produkte und Dienstleistungen zu verbessern. Indem Sie auf „Annehmen“ klicken, stimmen Sie dem zu. Erfahren Sie hierzu mehr in der Houzz Cookie-Richtlinie. Sie können nicht notwendige Cookies über „Alle ablehnen“ oder „Einstellungen verwalten“ ablehnen.